Konzultuje a přednáší o tom jak na internetu podpořit podnikání.

Jak jste se stala lektorkou?

V roce 2000 mě v České pojišťovně okolnosti přinutily školit o nových produktech. Představa, že se postavím před publikum, mě děsila natolik, že jsem málem odešla. V tu chvíli se už ale nedalo couvnout, a tak jsem, celá rozklepaná, jela školit. Zvládla jsem to poprvé, podruhé, potřetí… a najednou – jako když strčíte kotěti čumák do mléka. Nechce, prská, pak se olízne a zjistí: „Hele, vždyť mi to vlastně chutná!“

Dnes jste mimo jiné lektorkou kurzů pro podnikatelky PROFI ŽENA – Střední Čechy. Co se Vám na tom líbí?

Ženy tam přicházejí samy od sebe, s nadšením a zvědavostí. Potřebují prostřednictvím internetu podpořit své podnikání a chtějí si odnést z kurzu co nejvíce. Je to publikum, pro které je radost přednášet. Ty ženy potřebují ženskou. Já se nestydím začít abecedu od A. Dokážu říct základní věci tak, aby to nikoho neuráželo, a pak na nich stavět. Jsou odborníci, kteří začínají abecedu od N… a některé účastnice by takový kurz mohl zcela minout.

V čem spočívá Vaše práce pro PROFI ŽENU?

Školím kurz Internet pro podnikání, který jsem sama sestavila a upravuji jej podle toho, co účastnice vyžadují. Dále v projektu konzultuji s podnikatelkami jejich záměry, weby a on-line propagaci. Je to úžasně obohacující. Na každý kurz a každou konzultaci se skutečně těším – jakému podnikání zase nahlédnu pod pokličku.

Líbil se mi například případ, kdy žena vypustila webové „zkušební balónky“.  Prezentuje na internetu tři oblasti podnikání a ví, že se časem bude věnovat jen tomu balónku, který nejdále doletí. Zkouší, který podnikatelský záměr prokáže komerční životaschopnost.

Překvapilo Vás něco na kurzech nebo při konzultacích?

Jak moc se podnikatelky zajímají o téma optimalizace pro vyhledávače. Myslela jsem si, že téma na ně bude příliš neuchopitelné, protože je to taková až „alchymistická“ záležitost. Děláte věci, které napůl nejsou vidět; nevíte, jaký bude výsledek; nemáte jistotu, že to pomůže… Ale poptávka po tématu SEO (Search Engine Optimalization, optimalizace pro vyhledávače) byla tak veliká, že jsem jej zařadila jako významnou součást kurzu.

Jak jste se k PROFI ŽENĚ dostala?

V PROFI ŽENĚ se mi splnil sen. Když před čtyřmi lety probíhal projekt PROFI ŽENA II pro pražské podnikatelky, zúčastnila jsem se celé řady kurzů a byla jsem z nich nadšená. Říkala jsem si: Tady bych fakt chtěla školit. V projektu mě odmítli, lektoři již byli vybraní, konkurz uzavřený. Za půl roku – krátce před koncem projektu – jsem se zase účastnila jednoho kurzu a znovu šla organizátory přesvědčovat, jak moc pro ně chci školit. Pokrčili rameny – projekt končil. Brzy poté ale začínal další projekt – PROFI ŽENA III pro středočeské publikum. Rozběhlo se výběrové řízení a v něm jsem vyhrála jako lektorka kurzu Internet pro podnikání. Tak jsem si ten sen splnila.

Co Vás na školeních nejvíce těší?

Uvedu příklad. Na dvoudenním kurzu si účastnice první den navzájem otestovaly své weby z pohledu uživatele: jak se při procházení webu cítily, co se jim líbilo, jak jim šla například objednávka. Dostaly zpětnou vazbu od ostatních, tedy svých potenciálních zákaznic, a také nějaké podněty ode mne. Druhý den ráno jsem se nestačila divit. Účastnice jedna po druhé hlásily: „Tak jsem zavolala tomu svýmu ajťákovi a už jsme změnili tohle, přehodili tamto, něco odstranili, sama jsem upravila texty, přidala obrázky…“ a pyšně dodávaly: „Teď se podívejte, už je to lepší!“

Školení je především motivace a k tomu fakta a terminologie.  Podnikatelky potřebují podpořit, někdy jim jen schází těch pár slov, kterými by popsaly požadavek svému webmasterovi. Muži jsou zvyklí jednat přímo: když něco chtějí, tak to řeknou. Žena si myslí, že by její web mohl být lepší, ale není si jistá a má zábrany vysvětlovat to svému ajťákovi, přestože ho platí. Těší mne, že moje kurzy pomáhají tuto bariéru odstraňovat. Dokonce mě to motivovalo k přípravě jiného kurzu: Jak se domluvit s IT mimozemšťany. Ráda bych, aby se lidem z obchodu a marketingu snadněji spolupracovalo s lidmi z informatiky. Předávám recepty, které pomáhají oběma stranám v porozumění. Ajťákům říkám, že dělám interface, ostatním lidem říkám, že dělám překladatele.

Zmínila jste, že také konzultujete. Jaké je využití takových konzultací v praxi?

Podnikatelé přicházejí s tím, že jejich web neplní plánované cíle. Například, že e-shop málo prodává. V takových případech dělám „webovou doktorku“. Web proklepnu a prohlédnu, udělám analýzy. Internetové stránky musí být jako puzzle, které do sebe dobře zapadá: texty, vzhled, funkcionalita, optimalizace, použitelnost – asi tak deset oblastí. Stane se, že web má dobře ošetřené tři, čtyři oblasti, další dvě průměrně a tři vůbec, protože je to za horizontem vnímání zadavatele. Pak je mohu upozornit: tohle jste si asi neuvědomili, tamto vám dodavatel neudělal, ale tady očekáváte příliš, takhle to prostě nefunguje.

Takže to proberete a tím to končí?

Konzultace se často „zvrhnou“ do dalších akcí. A to se mi líbí. Klient mi projekt svěří, abych zajistila, že dodavatelská firma zakázku odevzdá správně. Aby dostal to, co si objednal. Pro dodavatele je zase výhodné, že se postarám, aby zadání od klienta bylo úplné, promyšlené a jednoznačné. Často mě klient požádá, ať zadání sestavím. Obě strany ušetří nervy, čas a peníze. Pokud projekt teprve vzniká, uplatním se jako webový architekt.

Co dělá webový architekt? Jak si takovou práci mám představit?

Chápu, není to tradiční povolání. Tak jako stavební architekt kreslí půdorys domu a každé místnosti, tak webový architekt kreslí každou stránku webu. V domě musíte dát umyvadlo tam, kde je přívod vody, na webu tlačítko tam, kde ho uživatel očekává. Aby ho našel, i když přitom roztržitě sleduje televizi. Umění je navrhnout web, který bude pro lidi přehledný a srozumitelný. Každá čára, každé slovo, šipka a barva tlačítka rozhoduje o pochopení – co to znamená, co k čemu patří, jak mám jít dál. U formulářů a on-line objednávek je snadné ovládání klíčové.

Takže je důležitá i hra se slovíčky?

Na internetu víc než kde jinde. Lidé si nepřišli na firemní stránky „počíst“. Od toho mají Agatu Christie, případně zpravodajské portály. Na webu funguje jen stručné, jednoznačné a srozumitelné vyjádření. Všechen balast a fráze musí pryč. Copywriting – tedy psaní obchodních textů – je řemeslo, které s rozšířením internetu doslova rozkvetlo. Dva roky jsem studovala tvůrčí psaní na Literární Akademii. Naučila jsem se leccos o psaní, ale taky hodně o škrtání. Díky tomu mi teď nedělá potíže psát pátou verzi jedné věty a pokaždé kratší než tu předchozí.