Cestovnímu ruchu se věnuje od začátku devadesátých let. Založila první incomingovou cestovní kancelář registrovanou v Československu po sametové revoluci. Provozovala vlastní hotel v Praze, pracovala v hotelích jiných majitelů. V roce 2012 založila zážitkovou agenturu livingparty.cz.

* Proč jste se rozhodla pro soukromé podnikání?

Zaměstnaná jsem v životě byla jen krátce, mezitím jsem vždycky podnikala nebo pracovala na tzv. volné noze, a to i před „revolucí.“ Já totiž nejsem typ zaměstnance. „Nesnáším“ mít nad sebou jakéhokoli šéfa, ráda dělám věci po svém a v čase, který vyhovuje mně.

* Jak jste přišla na nápad založit si agenturu na zážitky?

Moje vize byla dělat dětské narozeninové párty. Průzkum trhu ukázal, že o tenhle typ akcí je velký zájem. Realita ale byla jiná. Rodiče mají představu, že taková oslava je bude stát pětistovku. Mě ale baví dělat program. Aby se lidi bavili. Sejít se s klientem, zjistit jeho rámcovou představu, sestavit scénář akce. To všechno něco stojí. Jsem prostě perfekcionista. Pracuji například zásadně s divadelními herci, nikoli s nekvalifikovanými brigádníky. Takže nakonec dělám všechno možné, jenom ne programy pro děti. Narozeniny jsem za celou dobu existence agentury dělala jenom jedny; zato se všem zúčastněným moc líbily. A o to jde. Dělám to, co jsem vždycky chtěla a baví mě to.

Je to podnikání pro radost, velký výdělek se nedá očekávat. Není ani mým cílem dělat spoustu akcí každý měsíc. Vlastně to byl i jeden z důvodů, proč jsem odešla z firem, kde se akce dělají jako na běžícím pásu. Radši si všechno udělám sama.

* Co bylo pro Vás na začátku nejtěžší?

Sehnat klienty a přesvědčit je, ať zkusí právě moji agenturu. Na trhu je obrovská konkurence, eventových agentur existují mraky. Navíc firmy si v rámci úsporných opatření poslední doby raději akce organizují samy; od agentur našeho typu nakupují nanejvýš teambuliding. Nabídku připravuji vždy přesně na míru potenciálnímu klientovi. Zpočátku jsem směle obešla několik obchodních center. Výsledkem je dlouhodobá spolupráce. Pro jiného klienta v současné době chystám například kosmetický kongres a vánoční setkání.

Domnívám se, že při oslovování klientů je výhodou také jednoznačný název agentury, včetně podtitulu „Život je zábava“, který nenechá nikoho na pochybách, o jaký typ služeb se jedná a s jakým přístupem se v případě spolupráce u nás setká.

* V minulosti jste se zúčastnila vzdělávacích kursů pro ženy podnikatelky v rámci projektu PROFI ŽENA – střední Čechy. Co Vás na kursech nejvíce zaujalo a jak konkrétně Vám pomohly ve Vašem osobním rozvoji a rozvíjení Vašeho podnikání?

Když jsem začala uvažovat, že se osamostatním, začala jsem na internetu zkoumat možnosti vzdělávání, které by mi pomohlo byznys rozjet. Navíc vždycky na podzim mám takové období, ve kterém mám potřebu se vzdělávat. Když jsem narazila na informaci o kursech PROFI ŽENY poprvé, musím říct, že jsem se upřímně bála, že úroveň lektorů bude v negativním slova smyslu odpovídat tomu, že kursy jsou pro účastnice zdarma. Ukázalo se ale, že PROFI ŽENU finančně podpořila Evropská komise, díky které není nutné, aby zájemkyně o podnikání nebo začínající podnikatelky platily účastnický poplatek.

Zúčastnila jsem se celkem tří kursů. Nejvíce mě zaujala témata intuice a kreativity v podnikání a prezentační dovednosti. Lektoři byli úžasní; v případě posledně zmíněného kursu mě doslova nadchla možnost vyzkoušet si vlastní schopnost zaujmout publikum a získání zpětné vazby od profesionálů.

* Co byste, na základě své zkušenosti, doporučila začínajícím podnikatelkám?

Dělejte to, co vás baví. Spousta věcí se dá naučit, člověk nemusí mít školu na to, co dělá. Před tím, než se do něčeho pustíte, se ale musíte důkladně zamyslet. Ujasnit si odpovědi na otázky jako co dělám dnes a jestli mě to baví, co bych chtěla do budoucna až po otázky ohledně ekonomické návratnosti investice do podnikatelského nápadu, schopnosti splácet půjčku atd. Například typ byznysu, který dělám já, se bez finančního zázemí dělat nedá. Aspoň v začátcích, kdy jsou nutné nemalé investice do webu, korporátní identity, loga apod.

* Jak vidíte situaci dnešních začínajících podnikatelek?

Podnikání v devadesátých a dnes jsou dva odlišné světy. Legislativa u nás není a bohužel pravděpodobně ještě dlouho nebude nastavená na podporu živnostníků. Mám ve svém okolí spoustu schopných a chytrých lidí, kteří v případě změny práce nakonec dají přednost jistotě a před soukromým podnikáním dají přednost pouze lépe placenému zaměstnání. Je to škoda.

Na druhou stranu ale musím říct, že podnikání v devadesátých letech a dnes jsou dva odlišné světy. Agenturu jsem zakládala vloni a díky internetu a zjednodušení úředních procedur bylo všechno za týden hotovo.

Na trhu je navíc spousta různých vzdělávacích kursů pro zájemkyně o podnikání, mezi kterými si každý snadno vybere. Na kursech PROFI ŽENY se mi například líbilo, že bylo možné vybrat si mezi kursy zaměřenými jak na „hard skills“ tak „soft skills“.