Bc. Aleně Kalašové je 26 let a v letošním roce dokončuje magisterské studium marketingu a Public Relations. Říká o sobě, že je kreativní a živý člověk. Má ráda hudbu, módu, sport a zdravý životní styl. Zajímá ji jakýkoli byznys. Baví ji vzdělávat se a rozvíjet, ráda čte životopisy úspěšných lidí. Tvrdí, že je zároveň marnivá ženská, která miluje drahé a luxusní věci. V roce 2012 založila internetový obchod sperky-afrodite.cz. V současné době rozjíždí výrobu přírodní kosmetiky pod značkou Božská mýdlárna.

* Jak dlouho už podnikáte? A jak jste se k tomu vůbec dostala?

Podnikám tři roky. Při práci jsem dálkově studovala vysokou školu a mé tehdejší zaměstnání mě příliš nenaplňovalo.  S rozhodnutím začít podnikat mi velmi pomohl můj parter. Byl úspěšným podnikatelem, což mi velmi imponovalo. Řekla jsem si, že to dokážu taky. Zpočátku jsme začali podnikat spolu. Spediční firma, nákladní auta a obrovské zásilky – to ale opět nebylo to, co jsem chtěla. Mým koníčkem je jachting, proto jsme si po čase společně zařídili zastoupení jednoho výrobce plachetnic a motorových člunů pro Českou republiku.  Pořád to ale chtělo to něco skutečně ženského – tak přišel na svět e-shop se šperky a dárky. Je to moje dítě a moc mě to těší, že se nám daří.

* Jaké to bylo v začátcích?

Od dětství jsem velmi kreativní a tvořivý člověk. Začala jsem tak, že jsem po večerech navrhovala a vyráběla šperky. Později jsem si našla oficiálního dodavatele kamínků Swarowski Elements a dala šperkům luxusnější styl. Výhodou je, že firma Swarowski se snaží menším výrobcům, jako jsem já, umožnit používat označení „Made with Swarowski Elements,“ což dává konečnému zákazníkovi záruku kvality. Začátky byly náročně nejen kvůli investicím do e-shopu, ale především v tom vymyslet celý koncept firmy.

* Jak vypadá Vaše podnikání dnes?

Sortiment e-shopu se rozšířil o výrobky pro všechny ženy, které milují třpytivé věci: vizitkáře, propisky, kosmetická zrcátka, pinzety, diáře, komplet vybavení pro byznys ženu, vše dekorováno kamínky Swarowski Elements. Dříve jsem dělala všechno sama, lepila kamínek po kamínku. Dnes všechno vyrábí externí firma. Zabývají se tímto oborem dlouhodobě, mohou dosáhnout nižších nákladů a zároveň nabídnout vyšší kvalitu. Všechny produkty následně nabízím v e-shopu sperky-afrodite.cz. „S námi bude každá žena božská!“

* Jak vznikl název Šperky Afrodíté?

Inspirací bylo sledování filmu Souboj Titánů. Afrodíté je bohyně lásky a krásy, od toho se odvíjí také různá motta firmy jako „božské šperky pro každou ženu“ apod.  Řecká mytologie se mi moc líbí. Chystám se na Krétu, kde byla podle pověsti Afrodíté stvořena z mořské pěny. Uděláme tam nějaké promo fotky, moc se na to těším. Na našich stáncích máme malé antické sochy bohyně Afrodíté.

* E-shop a stánky? Jak to jde dohromady?

E-shop má své odběrné místo, sklad a kancelář. Navíc jsme ale i „pojízdní“ – objíždíme lidové jarmarky a podobné akce, kde je o ruční výrobu a zároveň luxusní kvalitní produkt velký zájem. Největší poptávka je před Vánoci, v tomhle období máme tradičně stánky v Berouně, v Benešově a v Praze, tým e-shopu se tak krátkodobě rozrůstá o celou řadu brigádnic, které zboží presentují a prodávají ve stáncích.

* Co Vám tenhle předvánoční shon přináší dobrého?

V době Adventu se sice moc nevyspíme, neustále balíme další a další balíčky, vyrábíme šperky, já se starám o brigádnice a administrativu, ale na druhou stranu, příjmy z Vánoc pokryjí fungování firmy na dlouho dopředu a výdělky „mých“ holek jsou myslím také nadstandardní.  Navíc jsem se díky tomuto maratónu stala lepší manažerkou, především díky lidem, kteří pro mě pracovali a vždy mi něco dali.

* V minulosti jste se zúčastnila vzdělávacích kursů pro ženy podnikatelky v rámci projektu PROFI ŽENA – střední Čechy. Co Vás na kursech nejvíce zaujalo a jak konkrétně Vám pomohly ve Vašem osobním rozvoji a rozvíjení Vašeho podnikání.

O PROFI ŽENĚ mi řekla známá. Chtěla jsem se vzdělávat, a byla jsem překvapená, že jsou kurzy zadarmo. Zprvu jsem byla nedůvěřivá, protože moje zkušenost říká, že co je zdarma, bývá rovněž pochybné kvality. Ale PROFI ŽENA moje obavy naprosto vyvrátila. Kurzy jsou pečlivě připravené a především, vedou je skvělí a profesionální lektoři.

Dokončuji magisterské studium marketingu a mediální komunikace, v této souvislosti mě zaujal kurz o prodejních dovednostech a vyjednávání. Jako kreativního člověka se mě velmi dotkla hlavní myšlenka kurzu Intuice a kreativita – jak spojit meditaci s podnikáním, snažit se koncentrovat na využití vlastní kreativity v podnikání.

* Co bylo pro Vás v začátku nejtěžší?

Na začátku jsem řešila podnikání jako takové. Z možností jak získat po škole alespoň základní plat se vlastní byznys rozhodně ukázal jako nejlepší řešení. Největší problém byly finance. Kde vzít na e-shop? Kdybych měla nějakého investora, bylo by to jiné, snazší. Postupem času jsem ale přestala potřebovat i vyhledávat jakoukoli pomoc a dnešní firmu jsem dokázala vybudovat zcela sama.

* Co byste, na základě své zkušenosti, doporučila začínajícím podnikatelkám?

Být vytrvalá a jít si za svým snem, i když Vám okolí moc nevěří; zkrátka nenechat se odradit prvním nezdarem. Uchovat si positivní myšlení, pokračovat a vytrvat. Anebo si sehnat movitého investora – ale člověk má mnohem lepší pocit, když něco vybuduje sám. Jestli jsem ve svém životě na něco pyšná, pak na to, že tenhle projekt mi vyšel.

* Kterým směrem se Vaše podnikání rozšiřuje?

Mé úvahy o rozšíření podnikání logicky vedly k myšlence představit na českém trhu takový produkt, který je finančně dostupný a má vysokou kvalitu. Přečetla jsem spoustu krásných starých knih a zahraničních webů. Tak jsem začala podle staročeských receptur ručně vyrábět přírodní kosmetiku, mýdla, šampóny, balzámy na rty… a zrodil se zcela nový koncept Božská mydlárna. Grafický layout sperky-afrodite.cz a Božské mydlárny je propojený, mydlárna má ve znaku ženu – Afrodíté koupající se ve vaně. V téhle chvíli dělím svoji pozornost mezi šperky a kosmetiku. Velmi mě podporuje moje maminka Alenka, která mi pomáhá s výrobou. Výroba je velmi náročná z časového hlediska, například mýdlo se smí používat – čili prodávat – až šest týdnů od data výroby. Nyní jsme ve fázi testování a získávání potřebných legislativních záležitostí. Výrobky testují všichni kolem mě a je to fakt bomba:)

* A jaký bude Váš příští krok?

Celý život pořád něco vymýšlím a nikdy nejsem spokojená.  Stále mám další nápady a projekty složené v šuplíku. Pohybuji se teď hodně v oblasti médií, marketingu a žurnalistiky, takže další projekt směruji tam. Jak se ale znám, za měsíc budu mít opět něco nového…:)