Takové rozhodování může být oříškem nejen z hlediska kreativity, ale i zákona. Název firmy totiž nemůže být jen tak ledajaký. Záleží nejen na tom, jestli budete podnikat jako fyzická či právnická osoba, na zápisu do Obchodního rejstříku, ale i na tom, aby zvolený název neporušoval zákonná kritéria.

Pokud budete podnikat jako fyzická osoba (živnostník či jinou formou samostatné výdělečné činnosti), máte otázku názvu firmy vyřešenou automaticky. Pomyslným názvem firmy je totiž u živnostníků vždy jejich jméno a příjmení. Povoleno je užívání dodatku, který se může měnit podle jednotlivých činností, např. Jan Novák – malíř, Jan Novák – vše pro vaši spokojenost…

Dodatek však není chráněn autorskými právy, a hrozí, že jiný živnostník začne užívat totožný. Pokud bychom chtěli, aby dodatek tvořil jedinečnou součást naší firmy, musíme se nechat dobrovolně zapsat do Obchodního rejstříku, kde jako název firmy můžeme vedle svého jména a příjmení zapsat i zvolený dodatek.

Nevýhodou však je, že ten pak, spolu se svým jménem, jako název firmy, musíme užívat pro veškerou naši činnost. Zápis do obchodního rejstříku navíc přináší zvlášť pro drobné podnikatele nepopulární povinnost vést účetnictví v plném rozsahu podobně jako obchodní společnosti, a také větší nároky na administrativu.

Každopádně i u dodatku platí, že nesmí být pohoršující (například Jan Novák – židle pro vaše pr*ele, parazitovat na něčí pověsti – existujících firem, značek (například Jan Novák – OBI), slavných osobností či uměleckých děl (například Jan Novák – Snowboarďáci), nebo klamavý (například Jan Novák – nejkvalitnější malířské služby ve městě).

Žaneta Pixová