Stala se módní ikonou a symbolem punkové generace. Desítky mladých dívek kopírovaly její vzhled. Pod jménem Susan Janet Ballion ji znají jen zasvěcení fanoušci, pod uměleckým pseudonymem Siouxsie Sioux ale celá generace, která bouřila na konci sedmdesátých a na počátku osmdesátých let.

Na začátku měla karty osudu rozdané naprosto fádně. Narodila se 27. 5. 1957 v Londýně jako nejmladší ze tří dětí sekretářce a laboratornímu technikovi. První drama přišlo, když jí zemřel otec. Zničil ho alkohol. Jeho dlouholeté pití ovlivňovalo celý chod rodiny. Matka se musela starat o existenční přežití, a proto neměla čas vychovávat své potomstvo. Malá Susan to velice těžce snášela, cítila se sice volná, ale utápěla se v osamělosti. Možná by bývala mohla vystudovat střední školu a pak se nudit v kanceláři. Ale oplývala přeci jen výraznější a bojovnější povahou. Naštěstí pro ni.

Sedmdesátá léta přinesla dravé Sex pistols, k jejichž hudbě přimkla i Susan. Jako fanynka a členka Bromley contingentu, čili party následovníků Sex pistols, se potloukala po koncertech a klubech. Navštěvovala i gay diskotéky, kde přitahovala pozornost tím, jak se dokázala skvěle nastylizovat do punkové lady. Ovšem nebavilo ji zůstat pouhým věšákem na šaty, ale chtěla proniknout i do hudebního světa a tak ve druhé půli let sedmdesátých odvážně zformovala kapelu Siouxie and the Banshees.

Samozřejmě ji sestavila ze starých známých členů Bromley contingentu – basisty Stevena Severina, kytaristy Marca Pironiho, přičemž na kratičký čas zde hrál na bicí i John Simon Ritchie, v budoucnu proslavený jako Sid Vicious, kterého zabily drogy.

První váhavé vystoupení Siouxie and the Banshees se odehrálo v Clubu 100, kde však bez jakéhokoliv studu kapela vystřihla cover verzi Beatlesovského hitu Helter skelter a ukázala, jakým směrem se hodlá ubírat. Bořit mýty a experimentovat.

A pak přišla úžasná alba, vystoupení po celém světě, dokonce i v Čechách, a Siouxsie se z punkové legendy změnila v ikonu gothic rockového hudby, jejíž kořeny leží právě v punku.

Tomu se postupně přizpůsobil i repertoár, který podtrhla Sixouxie jako vždy dokonalým stylovým oděním a make-upem.

Stala se symbolem a zároveň ženou s čarovným sex appealem, přestože nikdy neoplývala bujným dekoltem. Dokázala prodat to, čím jí příroda obdařila a nepotřebovala k tomu nože plastických chirurgů. Dnes po padesátce je to samozřejmě s jejím kouzlem horší, nicméně se zachovalo v řadě videoklipů, z nichž lze jmenovat třeba Batmanovský Face to face, v němž se svůdně vlní, nebo The passenger.

Vyvrcholením její stylizace se stal klip Kiss them for me, kde se pohybuje s grácií „hollywoodské glamour star“ a nenechá nikoho na pochybách, že právě kvůli ní muži v transu ztrácejí rozum.

Pěvecký projev Siouxie však vždy poněkud zaostával za její dokonalou vizáží, zvláště při živých koncertech zápasila s intonací, přestože měla a má zajímavou barvu hlasu, která si s gothic rockovým žánrem rozumí. Nadšení obdivovatelé jí to ale vždycky odpouštěli a odpouštějí. Skutečnou osobnost tvoří totiž více faktorů. Opravdová hvězda musí na pódiu zářit. A to vždycky Siouxsie vycházelo.

Kapela jí vedle slávy přinesla i partnera bubeníka Budgieho (vlastním jménem Peter Edward Clarke), který přišel do skupiny v roce 1980. O jedenáct let později se za něj provdala a žijí spolu spokojeně na poetickém francouzském venkově. Siouxie se nadále věnuje hudebním projektům. Někdy se objeví na předávání významných cen, občas dá o sobě vědět s mírným rachotem, jak je to u ní obvyklé.  Nicméně s přibývajícími léty začíná působit jako svoje vlastní karikatura.

Každopádně ve světě módy zanechala výrazný otisk, a i když ji už v podstatě neovlivňuje, zůstala v paměti svých ctitelů, kdy třeba i takový John Galliano vytvořil jednu svou kolekci podle Siouxie. Ostatně z pestré palety jejích účesů a modelů se mohou učit i současné mladé ženy.

Autor: Martina Bittnerová