Nyní se zaměříme na datovou schránku z pohledu její čerstvé majitelky.

Přestože se různé úřední záležitosti obvykle honosí délkou a komplikovaností, získat datovou schránku je poměrně jednoduché a navíc zadarmo.

Schránka se hodí, i pro fyzické osoby nepodnikatele, které tak mohou komunikovat s úřady, pozor je však třeba dát především na to, že se do schránky odesílají dopisy přednostně, takže ji nesmíme zapomenout kontrolovat, aby nám nějaká zpráva neunikla.

Vynikající je potom pro fyzické osoby podnikatele. Ti mají schránku rovněž zdarma, a díky schránce jim odpadají třeba starosti s dosílkou, pokud se místo podnikání liší od místa bydliště. Navíc se z datové schránky nic neztratí, na rozdíl od běžné poštovní schránky, kam je v rámci doručovací fikce doručen po určité době třeba i dopis do vlastních rukou.

Založení schránky na poště trvá asi deset minut, potřebujeme jen občanský průkaz, v případě podnikatele též znát své IČO. Také uvádíme adresu emailové schránky, kam nám přijde aktivační email. Dostaneme základní informace o schránce a přihlašovací údaje. Z emailu pak schránku zaktivujeme a speciálním heslem se do schránky poprvé přihlásíme.

Pak si heslo musíme změnit, ve schránce je potom třeba nastavit, že si přejeme přijímat zprávy, automaticky je tam totiž nastaveno – přijímání zpráv – ne, a to by nás žádný z úřadů ve výpise platných datových schránek neviděl, a dopisy by nám chodily stále po staru.

 

ZP