A předpovídají osud jednotlivým znamením na různě dlouhý časový úsek. Prakticky nikdo neví, kdo je píše, zda znuděná redaktorka u odpolední kávy, nebo zda skutečný odborník. Ty druhé vytváří skuteční odborníci, kteří se vyznají v postavení planet, vědí co je ascendent (a descendent), kolik domů existuje a který co znamená. Tyto horoskopy jsou univerzálně platné a nehovoří o tom, co koho kdy potká, ale jaké vlastnosti mají zrozenci kterého znamení.

Kniha Dvanáct archetypů od německé autorky Brigitte Hamannové byla původně studijním materiálem pro základní kurzy astrologie. Autorka původně neměla v plánu tuto knihu publikovat mimo tyto kurzy, ale na četné žádosti tak učinila.

Každému znamení se věnuje s pečlivostí lektorky, která chce své znalosti předat co nejširšímu spektru posluchačů a posléze i čtenářů. Dozvíme se, co představuje grafický symbol daného znamení, jaké slovo vystihuje jeho zrozence a také velmi podrobnou charakteristiku. Pozornost je věnována i planetě, která vládne tomuto znamení. Na rozdíl od jiných knih, které by touto charakteristikou skončily, zde najdeme ještě kapitoly nazvané „Téma“ (v jejím záhlaví jsou uvedena výstižná hesla a rozvedeno je do tří odstavců), stejným principem i rozsahem jsou zpracovány i kapitoly „cíl“ „učební úkol“ a „motivace“. Každému znamení je také věnována krátká pohádka, zaměřená na jeho klíčovou povahovou vlastnost (znamení Lva má třeba pohádku nazvanou Pyšný král, nám známou pod názvem Císařovy nové šaty).

Sebepoznání každého člověka může pomoci kapitola „Jak působí (např.) Rak a Měsíc v mém horoskopu, o čem vypovídají?“, která obsahuje soubor 5 – 10 otázek, po jejichž zodpovězení získá čtenář solidní sebeanalýzu. Já sama jsem díky této knize pochopila, že napjatost některých vztahů je dána, a proto mohu na tuto skutečnost pouze reagovat.

Tato kniha nepatří k těm, které by si člověk četl po večerech před spaním. Je ideální pro ty, kteří horoskopy neodsuzují a díky nim se snaží porozumět lépe sami sobě i svým blízkým. Možná by leckdy neškodilo být o něco méně podrobná a nechat na čtenáři, aby se snažil si udělat obrázek sám. Místo toho mu nabízí vše jako na stříbrném tácu, což někomu vyhovovat může a jinému nemusí. Přesto je to kniha velmi kvalitní. Po jejím přečtení i ten, který dosud princip horoskopů neznal, pochopí, jak jsou tvořeny a co mohou o člověku vypovídat.

Autor: Veronika Matoušková