Chcete se stát managerkou? Ptáte se, jak na to? Jste zvědavá, jakými cestami a úkoly musíte projít, než na pomyslnou managerskou pozici usednete? Kudy vede cesta od ukončení školních studií vzhůru? Čtěte dál, tento seriál vám přinese pár postřehů a zkušeností, které budou třeba jednou užitečné…

4. Díl

První den na startovní pozici

Podařilo se vám úspěšně projít prvním výběrovým řízením. Dala jste si záležet na formě životopisu i motivačního dopisu a důkladně se připravila na přijímací pohovor. Nebyla jste zbytečně nervózní, brala jste situaci jako možnost, která může – ale nemusí vyjít.

Vyšla a teď jen, jak ji nezkazit hned na začátku. Předně je nutné si uvědomit, že sice jedno vítězství máte za sebou, ale začíná další bitva. Konečně jste na své první odborné – startovní pozici. Jako specialistka, obchodnice, cokoliv. Pozice, která vás posune dál. Budete se ale hodně učit. Už úvodní dojmy, pod kterými vás kolegové a šéf zaregistrují, jsou důležité. Pokud se zapíšete do špatné škatulky, je velmi těžké se z ní dostat.

Nebojte se zeptat

Na každé nové pracovní pozici musíte zvládnout dvě témata. Za prvé pochopit, co je opravdu náplní vaší práce. Někdy popis pozice při přijímacím pohovoru je dost obecný. Teprve realita ukáže, co skutečně budete dělat. Jak se zachovat při případnému rozdílu mezi sliby a realitou, je na samostatný díl seriálu. Ale i za předpokladu, že náplň práce více méně odpovídá vašemu očekávání, stejně se seznámíte s mnoha novinkami. Od firemního informačního systému – např. SAP R3 ve velkých firmách, přes databázové systémy, CRM systémy a procesy, po způsob vašeho hodnocení, atd…

Zde je jednoduchá rada: nebojte se ptát. Možná to zraní vaše ego, ale včas se zeptat znamená vyhnout se problémům. Nikdo nečeká od nováčka, že ihned suverénně začne plnit úkoly. Naopak tímto stylem si můžete už první den uškodit. Proč?

Kolegové – druhá rodina!

Nová pozice vyžaduje uplatnění nejen vašeho výkonu, ale i vaší osobnosti. Jinými slovy – je důležité dobře pracovat, ale také zapadnout do týmu. Faktem je, že v práci trávíme více času než s vlastní rodinou, tedy je nutné nepodceňovat nastavení dobrých pracovních vztahů.

Jak na to?

Každý člověk první den v práci cítí nejistotu a trému. Je to přirozená reakce na neznámé prostředí a především na seznamování s novými lidmi. Chceme se totiž dobře zapsat, působit výkonně, naplnit očekávání. Jak tento pocit správně zpracovat? Zkuste odolat nutkání působit stylem: nic nepotřebuji vědět, vše si zjistím sama (protože se ve skutečnosti bojím, že vás budu dotazy obtěžovat, rušit, že se znemožním, že budu vypadat hloupě, že hned poznáte moji nezkušenost…atd).

Větší úspěch slaví strategie přiznání barvy – ano, jsem nová, ano, zatím nevím, jak to u vás chodí a budu moc ráda, když mi vše vysvětlíte (nejlépe na společném obědě), to mi moc pomůžete, děkuji. Není lepší způsob „icebreaku“ (prolomení ledů) a navázání dobrých vztahů, než právě prosba o pomoc.

Mimochodem, jak je situace náročná pro vás, stejně tak je váš příchod s napětím očekáván ostatními členy týmu. Budou hodnotit, zda nejste příliš uzavřená, tajemná, soběstačná, a také jestli nebudete schopnější než oni a neohrozíte je časem v kariérním žebříčku. Proto je nutné úvodem tyto obavy uklidnit právě popsaným způsobem a nastavit dobré budoucí vztahy. Proč? Protože není nic obtížnějšího, než pokoušet se zbavit špatného prvního dojmu.

Krátká rekapitulace

První den v práci od vás nikdo nečeká super výkon. Vysoká očekávání sama na sebe máte jen vy. Můžete tak – ve snaze se předvést – spadnout do pasti dojmu uzavřené osoby, ke které se těžko hledá cesta. Nebojte se tedy požádat o pomoc nejbližší kolegy a kolegyně. Navážete tak přirozeně dobré vztahy a zároveň se vyhnete zbytečným chybám z neznalosti.

Co dál?

Jak se z kategorie – „jsem nováček, zatím potřebuji poradit“ – rychle přesunout do kategorie „jsem platný člen týmu a umím si asertivně říci o svoje potřeby“ si povíme v pátém díle seriálu Manažerkou krok za krokem.

Autor: Mgr. Lucie Nápravová   www.trustframe.cz