ale zatímco dětem jejich rodiče připomínají, aby se napily, nám dospělým nezbývá než se spolehnout sami na sebe. Jak se naučit více pít? A co bychom vlastně měli pít?

Denně bychom měli vypít 2-3 litry tekutin. Je to hodně, pravda, naštěstí si tělo je schopno část vytvořit samo – bohužel to ale činí pouze asi čtvrt litru. Necelý litr je pak schopno přijmout z potravy, to už je litr tekutin. Přesto je to málo a je potřeba tělu pomoct.

Pijte pestře a vyváženě

Podobně jako jídelníček, i pitný režim by měl být pestrý a vyvážený. Vhodné je pít vodu z vodovodu nebo pak pramenité vody, nejlépe ty, které obsahují nižší obsah rozpuštěných minerálních látek. (Minerály by neměly obsahovat více než 1 gram na litr.) Přírodní minerální vody určitě nejsou vhodné pro celodenní pití, ale mohou jej skvěle doplnit. U jejich výběru bychom se měli řídit složením. Za méně vhodné se považují ty, které obsahují více než 500 mg rozpuštěných látek na litr. Při výběru minerální vody je doporučeno zaměřit se na obsah sodíku. Doporučená dávka sodíku je 2000 mg denně, ne víc.

Vhodné jsou i čaje. Ty se dělí na pravé, tedy ty vyrobené z listů, pupenů a jemných částí stonků čajovníku a na čaje nepravé. I když pravé čaje (zejména čaj černý) obsahují kofein a další látky, které nemusí mít až tak pozitivní účinky na náš organismus, nemusíte mít obavy je pít pravidelně. Do kategorie nepravých čajů řadíme čaje připravované z jiných rostlin než je čajovník. Patří sem tedy čaje ovocné, roibos nebo čaje bylinné. V tomto ohledu je třeba upozornit, že bylinné čaje slouží spíše k léčebným účelům a je při jejich konzumaci není vhodné překračovat doporučenou denní dávku.

Čemu se vyhnout?

Mezi nevhodné nápoje se řadí především sladké nápoje (džusy, limonády, kola). Sladké nápoje obsahují v podobě cukru tzv. prázdné jouly, které do těla nedodají nic než energii. V žádném případě by tedy neměly být základem pitného režimu. Podobně zrádná je i káva. Kofein obsažený v kávě a kolových nápojích patří mezi látky, které na náš organismus působí psychostimulačně. Odstraňuje tedy únavu, zvyšuje pozornost, ale může způsobit soustu neduhů a na mnoho lidí působí diureticky. Co energetické nápoje? I ty v našem hektickém pracovním životě často vyhledáváme. V energetických drincích nejčastěji nalezneme kofein, taurin či L-carnitin, dále se v nich objevují konzervanty a barviva, a proto se nehodí pro běžnou konzumaci.

Jak se naučit pít pravidelně?

  • Začnete již ráno, hned po probuzení vypijte sklenici vody. Když bude vlažná, nebo s čerstvě vymačkaným citrónem, nastartujete zažívací trakt.
  • Pijte, co vám chutná. Dávejte si pozor na výše zmíněné tekutiny. Ale taková voda s kvalitní šťávou nebo ochucené neperlivé vody vám nebudou dělat takové problémy jako čistá voda.
  • Pokud se ztrácíte ve výčtech vypitých tekutin, připravte si nápoje do větší lahve či konvice a postavte si ji na pracovní stůl. Uvidíte, že kdykoli se na ni podíváte, vybudí vás k napití se.
  • Protože káva a černý čaj na mnohé působí močopudně, natočte si k nim sklenici vody.
  • Nepijte jen tehdy, když máte žízeň. Pijte pravidelně po celý den. Každé jídlo doplňte o nápoj a máte vystaráno.

Martina M.