Současným trendem mezi benefity je i péče o fyzické a duševní zdraví zaměstnanců.

Současný pozitivní stav české ekonomiky umožňuje firmám rozšiřovat svou působnost a přijímat nové zaměstnance. Právě oblast náboru je však to, co v tuto chvíli společnosti nejvíce pálí. Najít vhodného uchazeče je při stávajícím vysokém počtu volných pracovních míst nelehký úkol. Český pracovní trh není tak velký a boj o talenty se přiostřuje. Nezafungují-li klasické metody inzerce práce, přichází na řadu aktivní oslovování uchazečů například u konkurence, tedy headhunting. Jak  svou firmu ochránit od nechtěného odlivu kvalitních a kvalifikovaných pracovníků?

“V posledních dvou letech pozorujeme výrazný nárůst poptávky po firemních HR specialistech. Firmy  zakládají nebo rozšiřují svá  oddělení lidských zdrojů. Činí tak za účelem zlepšení péče o zaměstnance – kromě standardního náboru se starají například o školení a rozvoj, pomoc s relokací, spolupracují na odměňovacích a motivačních schématech, zpracovávají interní zpětné vazby či přijímají a dále komunikují podněty ke zlepšení pracovního prostředí,” uvádí Ladislav Kučera, ředitel personálně poradenské společnosti Hays.

Co mohou firmy udělat pro to, aby si své talenty udržely? Přečtěte si  5 Hays tipů:

1. Komunikace

Nenechávejte si důležité informace pro sebe a sdílejte je včas napříč firmou. Správná, pravidelná a včasná komunikace od vedení firmy směrem k zaměstnancům ať už  o strategii, cílech či změnách poslouží k větší angažovanosti. Zaměstnanci, kteří se cítí být součástí firmy jsou jednoznačně loajálnější.

Dobře organizované týmové schůzky nejsou ztrátou času, ale důležitým zdrojem informací. Měly by sloužit k výměně názorů a hledání společných řešení. Dejte prostor všem, ale jako manažer poradu řiďte, aby se držela tématu a byla produktivní.

2. Průzkum spokojenosti

Pravidelný průzkum spokojenosti zaměstnanců alespoň jednou ročně ukáže, v kterých oblastech je firma silná a kde má prostor pro další zlepšení. Průzkum připravte tak, abyste pokryli maximum oblastí – od interní komunikace, prostoru pro seberalizaci či další vzdělávání až po ohodnocení a benefity. Výsledky průzkumu se zaměstnanci sdílejte – nechcete – li, aby měli pocit, že se s jejich názory nepracuje. Pokud něco nelze změnit, vysvětlete proč. 

3. Motivace

Faktorů, jak motivovat své zaměstnance, je mnoho. Máte ve svém týmu někoho, na koho se můžete vždy spolehnout, svědomitě a kvalitně plní zadané úkoly, nemá problém s dodržením termínů? Neberte to jako samozřejmost a dejte mu najevo, že si jeho práce vážíte. Odměna za dobře vykonanou práci nemusí být vždy finanční – pozvěte takového kolegu na oběd, nabídněte mu možnost práce z domova nebo třeba flexibilní pracovní dobu jeden den v týdnu. Chvalte, a pochvalu ani odměnu neodkládejte, nejsilnějšího efektu dosáhneme, následuje-li bezprostředně po splnění úkolu.

4. Péče o zaměstnance

Současným trendem mezi benefity je péče o fyzické a duševní zdraví zaměstnanců. Zdravý životní styl je velkým tématem, a proto se firmy snaží vykompenzovat svým zaměstnancům často náročnou pracovní dobu i pracovní náplň nabídkou aktivit, které slouží k aktivnímu odpočinku nebo relaxaci. Zaměstnavatelé poskytují příspěvky na sport, dodávky ovoce či zeleniny do kanceláře zdarma, konzultace stravovacích či pohybových návyků s nutričním specialistou, krátké cvičební lekce s trenérem v kanceláři. U psychicky náročných povolání je pak možnost konzultací s psychologem či několik týdnů dovolené navíc nad rámec standardu či neplacené volno.

5. Brand marketing

Dle našeho průzkumu ze začátku roku 2016 je pro více než 65% lidí důležité pracovat pro stabilní společnost se silným brandem. A co dělá společnost silnou? Je to jasná vize a cíle, kterých chceme dosáhnout. Jakým způsobem si za splněním těchto cílů půjdeme, tedy  forma chování firmy jak k externím zákazníkům či dodavatelům, tak i interně ke svým zaměstnancům. Kvalitní servis zákazníkům napomůže šíření dobrého jména firmy. A dobré jméno firmy přiláká ty správné talenty.