Slevy a akční nabídky už u současného zákazníka nemají ten správný efekt. Jednak je jimi zahlcen a také proto, že se naučil rozpoznat skutečnou cenu výrobku. Ovšem u magického slovíčka „zdarma“ jeho soudnost končí. Mít něco zdarma má u nás dlouho tradici.

Při prohlížení nabídkových katalogů by leckdo mohl usoudit, že jde o seznam dobročinných organizací. Tu dostanete zdarma sekačku, tam prášek na praní, jinde jídlo nebo automobil. Zástup věcí, za které nemusíte platit je neskutečně dlouhý, a je velmi snadné podlehnout dojmu, že peníze jsou přežitek.

Důležité je ovšem mít na paměti, že i když v našich končinách mají lidé tendenci využívat čehokoliv za, co nemusejí platit, byť by to pro ně byla věc naprosto nepotřebná, dřív nebo později zaplatit budou muset. Dárky zdarma už zkrátka nenosí ani Ježíšek.

V současné době jsou nejčastějším cílem obchodníků, kteří nabízejí věci „zdarma“ převážně starší jedinci. Důchodci, kteří mají nižší schopnost asertivity a větší množství volného času, jsou ideální skupinou pro nátlakový marketing, který je u nás kupodivu stále legální, byť je to s jeho morální stránkou všelijaké. Nátlakový marketing totiž spočívá právě v kouzelném slovíčku „zdarma“, na které cílová skupina dříve narozených slyší.

Jednoho dne tak paní XY obdrží informaci, že dostává naprosto zdarma pozvání do restaurace na druhém konci města. Potěšena touto novinkou vyrazí ve svátečním oblečení, protože je to nejen možnost rozptýlení, ale především přece dostane něco zdarma. Když už je na místě, velmi brzy pochopí, že přichystaný zákusek a káva jsou pouhým lákadlem a příležitostí, jak získat na libovolnou dobu pozornost zákazníka. I když občerstvení není jistě poslední věcí, která v tomto odpoledni na sobě visačku „zdarma“ nese, je to poslední věc, která ji nesla bezpodmínečně. Za dalšími dárky už totiž letí pěkně vysoká čísla.

Hlavním předmětem nabídky se při takovýchto akcích stává nějaká věc na splátky. Ultrafialová lampa, výkonný vysavač, likvidátor roztočů, elixír mládí nebo čistič koberců. Čtyřicet splátek po tisíci korunách, plus sponka do vlasů zdarma, při rychlém jednání pouzdro na brýle též jako dárek. Nemusíte platit ihned, složte zálohu, počkejte tři měsíce a teprve potom začněte přeposílat svůj důchod na náš účet. No, není to výhodné?

Slovo „zdarma“ má svůj význam. Říká, že za danou věc nemusíte dát nic protihodnotou. V dnešní době ovšem už žádné slovo neplatí bezpodmínečně. Přesto přijměte úplně zdarma jednu radu, která vám i vašim blízkým může ušetřit mnoho starostí: „Pamatujte, že za všechno se platí“.