V Googlu se s tím opravdu nepářou a v loňském roce padaly dotazy jako:

Pokud bychom odstranili reklamy z YouTube, jak byste tento kanál zpeněžili?
Co víte o Googlu?
Kolik způsobu znáte, jak najít jehlu v kupce sena?
Dokážete vysvětlit AdWords sedmiletému dítěti?

Ale ne vždy jsou HR specialisté, resp. lidé, kteří vedou pohovory tak kreativní a ptají se spíše na klasičtější dotazy.

Přestože někteří odborníci považují otázky typu, jaké jsou vaše špatné vlastnosti či kde se vidíte za X let za přežitek, někteří personalisté se na ně stále ptají, a proto je dobré být na ně připraven. Sepsali jsme pro vás otázky, se kterými se na pohovoru setkáte stále ještě nejčastěji.

Jaké jsou vaše dobré a špatné vlastnosti?

Během pracovního pohovoru jde o nejčastější dotaz. Dilema nastává, kdy se uchazeč začne orientovat na druhou část dotazu, tedy ty špatné vlastnosti a neví, jak moc na sebe ‘‘prásknout‘‘. Proč se na podobné dotazy ptají? Zajímá je, zda máte o své osobě nadhled. Nejlepším postupem bude, vyjmenovat několik (5) vlastností, z toho jednu špatnou. Ale obecně by se nemělo jednat o nic extra negativního, jako je lenivost, nespolehlivost a podobně. Co neříkat ale vůbec? Věci typu: „Nevím, nedokážu sám sebe posoudit.“.

Proč se hlásíte zrovna k nám?

Může se zdát, že je otázka na jednu stranu zbytečná, ale i tento dotaz téměř na každém pohovoru zazní. Důvod je však poměrně jasný, potřebují odbourat uchazeče, kteří hledají jakoukoliv práci u jakékoliv firmy. Jak se připravit? Pokud to vyloženě není váš sen pracovat v dané firmě, je dobré si projet jejich web. Nastudujte si něco o její historii, majitelích, vyznaných zákaznících, výrobních a službách. Doporučujeme neodpovídat způsobem: „Já nevím, prostě potřebuju práci.“.

Proč odcházíte z předchozího zaměstnaní?

Jde trochu o chyták. Chtějí vědět, jestli náhodou nejste typ zaměstnance, který každý čtvrt rok pracuje někde jinde, nebo zda nejste potížista nebo neschopa. Zkuste však dotaz obrátit a říct, že chcete zkusit něco nového. Bývalého zaměstnavatele nikdy nepomlouvejte!

Kde se vidíte za X let?

Alespoň přinejmenším tušit, kam člověk směřuje, je vždy skvělé. Potenciálnímu zaměstnavateli jde o to, zjistit, zda máte profesní ambice, cíle a sny. Zkuste si tuto otázku spojit s konkrétní firmou – pokud na tomto místě vydržíte třeba 5 let, co chcete dosáhnout? Ideální bude, když odpovědi budou opravdu směřované spíše do profesní sféry. Nikdo asi nepotřebu vědět, že si založíte rock-and-rollovou kapelu.